„VÁROSI KÖZLEKEDÉS - KORSZERŰ TECHNIKÁK”

Sajtóanyag - 2010. szeptember 20.

Már Budapest útjain is megjelentek a városi közlekedés korszerű technikái, a környezetbarát anyagokból készülő, színes burkolatú utak és a nulla emissziójú elektromos hibrid hajtású autók az Európai  Mobilitási Hét Szakmai Kerekasztalán.

Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatal Szakmai Kerekasztal beszélgetést rendezett az Európai Mobilitási Hét részeként 2010.szeptember 20-án a Főpolgármesteri Hivatalban. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes megnyitójában elmondta, hogy „A közlekedés fejlesztésének és szabályozásának egyik legfontosabb feladata a környezeti viszonyok javítása, a forgalombiztonság növelése, a közlekedés káros hatásainak mérséklése. A környezet-érzékeny területek védelmére széles körben kell alkalmazni a területi forgalomcsillapítás módszereit. Az új környezetbarát közlekedési formák elterjesztése az életkörülmények minőségjavításának fontos eszköze. E közlekedési formák fejlesztésében a kerékpáros közlekedésnek nagyobb lehetőségeket, a gyalogosközlekedésnek pedig elsőbbséget kell kapnia. A közlekedési rendszert működtető és használó ember viselkedésének befolyásolása a kívánatos közlekedési állapot kialakításának nagy tartaléka. Ennek érdekében külön stratégia kidolgozása szükséges a lakosság érdekeltté tételére,  szokásainak önkéntes megváltoztatására. Ehhez sikeresen járul hozzá például az Európai Mobilitási Hét, az Autómentes Nap mozgalom. A célkitűzés megvalósításában közreműködők között sajátos és fontos helye van a zöld mozgalmaknak, lakossági és civil szervezeteknek. A főváros szerepe e területen egyetemes, a város - és közlekedésfejlesztés, valamint üzemeltetés minden kérdésében érvényt kell szerezni a fenntarthatóság szempontjainak.” Mint elmondta,„a mai kerekasztal beszélgetés ugyan négyszögletű asztal körül ülve zajlik, de abban a reményben hívtuk meg a részvevő szakembereket, hogy az itt elhangzó gondolatok egy körbe kapcsolódnak. Mint ahogyan egy rendszert alkot a városi közlekedés minden ága, amelynek egyensúlyáért, fenntarthatóságáért együttesen cselekszünk.”

A kerekasztal beszélgetés témái: „A közösségi közlekedés alternatívái”, „Kerékpáros Budapest”, „Ésszerű városi autóhasználat”, „Gyalogosok városa”.

Somodi László, marketing és fejlesztési vezető ismertette a  MÁV-Start elővárosi forgalmát sarokszámokban: 198 megálló, 879 menetrendi kilométer (a BKSz általlehatárolt területen), naponta 70 ezer egyirányú utas - 47% utasszegmens. Az előadás kitért az utóbbi évek fejlesztéseire: Ferihegy, Baross-telep megálló, Érd városközpont intermodális csomópontja, agglomerációs állomások, pályafelújítás, járműbeszerzések, elektronikus jegykiadás és utastájékoztatás bevezetése. Mint elmondta. mindezek ellenére a mai vasutat leginkább jellemzi: a sok lepusztult személykocsi, az egységes kocsipark hiánya, a csúcsidei zsúfoltság, napközben kihasználatlan vonatok. Lepusztult állomásépületek, vandál rongálások, graffiti, hiányos utastájékoztatás, elavult jegykiadási rendszer. A feladatok között kiemelte a pályaépítéseket, új megállóhelyek, új peronok, esőbeállók kialakítását, mint amelyek szükségesek ahhoz, hogy vasút versenyképes alternatívája lehessen a személyautónak a naponta munkába közlekedők körében is.

A témák között szerepelt korszerű technikák, technológiák bemutatása is.

Kolozsvári Nándortechnológia igazgató (COLAS Út ZRt.) érdekes, környezetbarát és a városi zajt csökkentő,  új útépítési módszereket mutatott be, amelyet a főváros útjait építő cég már elterjedten használ. Mint elmondta, a COLAS ÚT Zrt. a budapesti útfelújítások alkalmával előszeretettel alkalmazza a Bituclair elnevezésű piros aszfaltot kerékpáros átvezetéseknél. Az Alkotmány utcában e speciális aszfalt környezetbarát, energiatakarékos ún. „alacsony hőmérsékletű” változatát alkalmazták: a szokásos gyártási hőfoktól jelentősen alacsonyabb hőmérsékleten történt a gyártás és a beépítés, így kb 30-35%-os energiamegtakarítást értek el. A zajcsökkentő Rugosoft (BBTM) aszfaltok jelentősen csökkentik a forgalom által keltett gördülési zajt. Sikeres szakaszokat készítettek az M5 ill. M3 autópályákon. E technológia nagy forgalmú fővárosi utak, városi átkelési szakaszok esetében is kiválóan alkalmazható. A Végécol aszfalt növényi eredetű kötőanyaga nem kőolajszármazék. Parkolókban, térburkolatokon az aszfaltkeverékhez felhasznált kő természetes színét lehet megmutatni. Szintén energiatakarékos gyártást tesz lehetővé.

Az Európai Unió előírta a közlekedési eredetű károsanyag kibocsátás csökkentését, amiben Magyarországnak is szerepet kell vállalnia. A Mobilitási Hét „Közlekedj okosabban, élj egészségesebben!” jelmondata jegyében bemutatkozási lehetőséget kaptak a kis szennyezésű, alacsony fogyasztású, úgynevezett „tiszta üzemű”, városi közlekedésre alkalmas autófejlesztés legújabb eredményei.   

A személygépkocsik kiválasztásakor az egyik legfontosabb környezetvédelmi szempont a károsanyag kibocsátás és CO2 csökkentése, továbbá a környezetbarát, megújuló energiaforrások használata, nem csupán az üzemeltetés, hanem az üzemanyagok előállítása során is. Goizer György CSR vezető (Toyota Motor Hungary Kft.) mutatta be a legújabb „hibridüzemű”, Plug-in Prius autómodellt: szinte zajtalan a belvárosban akkumulátorral hajtott villanymotorral suhanó hibrid autó, amelynek károsanyag kibocsátása éppen a sűrűn lakott övezetben nullához közelít. Miért „zöld autó” pl. a Toyota Prius vagy a Full hybrid Auris? –tette fel a kérdést a szakember - Mondhatnánk, „kétszívű” autó: üzemanyaga, egyik motorja benzines, de ez a motor feltölt egy akkumulátort menet közben, s ez táplálja a másik szívet, a villanymotort. Lassú haladáskor, pl. dugóban araszoláskor az elektromos hajtás működik s ennek nincs károsanyag kibocsátása, sőt, amikor kényszerűen meg-megáll a kocsi, a motor automatikusan leáll, - majd újraindul, így spórolva meg sok energiát. Fékezéskor is hasznosítja az energiát, mivel ilyenkor a generátort hajtja meg a lassuló autó; elinduláskor, gyorsításkor pedig jól jön a villanymotor nagy gyorsulóképessége.

A Toyota Prius Plug-in Hybrid akkumulátora a hagyományos elektromos hálózatról mindössze másfél óra alatt újratölthető. A lítium-ionos akkumulátornak köszönhetően az egyenletes gyorsulás erőteljes, és elektromos üzemmódban a sebesség a 100 km/h-t is elérheti. A legfrissebb Prius alapjaira épülő modellben a HSD rendszer továbbfejlesztett változata működik: a mérnökök a Hybrid Synergy Drive® technológiát nagy teljesítményű lítium-ionos akkumulátorokkal ötvözték, amelynek eredménye a megnövelt hatótávolságú EV (elektromos jármű) üzemmód.

Az Európai Mobilitási Hét fő támogatója a Toyota Motor Hungary Kft.

A Szakmai Kerekasztal támogatója a COLAS Út ZRt.

Az Európai Mobilitási Hét további eseményei:

Szeptember 21. kedd „Alternatív Autózás Napja” ,amikorkipróbálható a szolárautó és a jövő többi, villannyal, gázzal vagy akár lábbal hajtott kísérleti járműve a Nyugati téren! Látható  a  Széchenyi Futam Budapesten! Sajtótájékoztató időpontja: 11 óra, helyszíne: Nyugati tér, óra mellett.

Szeptember 22. szerda, az Európai Autómentes Napon, a Szent István körút az autók számára zárva, kerékpárosok, gyalogosok számára nyitva lesz 0-tól 24 óráig. Korszerű buszok bemutatója várja a látogatókat a Vígszínház előtt.

További információ:

BFFH Sajtóiroda: 327-1071

Kovács László:70/211-5353



2010-09-20 18:01:14
Vissza...


Nyelvek:
2012 mobilitási hét vége

BUDAPEST 2012

Közreműködők
Regisztráció
Partnereink




































Hasznos linkek
Keress minket
Híreink
Főoldal
Mozgásban a város
Mozgásban a világ
További híreink
Céljaink
Az Európai Mobilitási Hét célja, története
Az Európai Mobilitási Díj
A Karta
Európai Mobilitás Hét Budapest
"Forgalmival a vasúton!"
Autómentes Andrássy Korzó
FIDELIO 2012
Sétálj! Nap
TeARTrum Fesztivál 2012
Terézváros Korzója
Tudta-e?
Város és blog
Rólunk
Kapcsolat
Regisztráció
Impresszum
Jogvédelmi nyilatkozat

Copyright © 2012 Konkam Stúdió - Minden jog fenntartva!