VONATTAL, METRÓVAL GYORSABB! Közösségi Közlekedés Napja ”Eljutási Verseny”

SAJTÓANYAG - 2010. szeptember 16.

Az Európai Mobilitási Hét első napja „Eljutási versenyén” az autó lemaradt a versenyben, a sínen utazók jutottak be gyorsabban a célba a XVII. kerületi Rákoskertről. Kiderült, vonattal, metróval vagy kerékpárral utazva gyorsabban lehet naponta munkába eljutni, mint autóval, ugyanakkor a közösségi közlekedés sokkal kisebb költséggel jár és sokkal kevesebb környezeti terhelést okoz. A Közösségi Közlekedés Napján tájékoztató hangzott el a Főváros fenntartható közösségi közlekedése érdekében tett intézkedésekről.

Szeptember 16-án, csütörtökön kora reggel rendezte meg Budapest Főváros Önkormányzata a Közösségi Közlekedés Napján az „Eljutási Versenyt”, amelyen a XVII. kerületi Rákoskertről, egy B+R, P+R parkolóból indultak vonaton a versenyzők: a közösségi közlekedés vezetői, a főváros képviselője és civil szervezetek vezetői. Autóval indult – és vesztett Szabó Ágnes, a Gózon Gyula Kamaraszínház igazgatónője - nyertek a sínen utazók, bizonyítva a közösségi közlekedés előnyét a napi munkába járásban. Kerékpárral indult – és az autónál is jobb időt  futott Dévai Attila, a Városi Biciklizés Barátai Egyesület elnöke.

„Budapesten évente 60-80 ezer új autó követel magának utat, parkolóhelyet. Nincs. Budapestre kitehetnénk a „Megtelt” táblát. Másként kell tehát közlekednünk, élnünk, gondolkodnunk: fenntartható életformát, élhető várost kell teremtenünk fővárosunkból” - mondta Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes. – „Az Európai Mobilitási Hét –amelynek jelszava: „Közlekedj okosabban, élj egészségesebben!” - jó alkalmat kínál, hogy átgondoljuk közlekedési szokásainkat.

Napi 1 óra, évi 280 óra, vagyis 11 és fél nap – ennyivel kevesebbet kell a vonattal ingázónak közlekedésre költenie az életéből, ennyivel több időt tölthet a családjával. Ugyanakkor a közösségi közlekedéssel utazó hatékonyabban használja az energiát, nem károsítja úgy a környezetet, az egészséget, mint az autós. Ma reggel azt is láthattuk, hogy a BKV, a MÁV képes összehangolt rendszerként szolgálni az utasokat, akiknek segítünk lemondani az autóról P+R, B+R parkolók kialakításával is.”

Kitért továbbá arra is, hogy az egészségvédelem jegyében, a mai napon adják át az EGT Finanszírozási Mechanizmus által 759 millió forinttal támogatott 3. sz. főforgalmi út melletti lakóterület zaj elleni védelmének projektjét. Az 1,663 milliárd forintos beruházás segítségével csökkenni fog a zajártalom az út környékén élők otthonaiban. Összesen 20 ezer négyzetméter felületű, 5 kilométer hosszú zajvédő-fal épül, valamint 3500 XIV. és XV. kerületi ablakot látnak el passzív zajvédelemmel az M3-as autópálya budapesti bevezető szakasza mentén.

Budapest Főváros Önkormányzata azon dolgozik, hogy a fenntartható városi mobilitás támogatásával és a tiszta, energia-hatékony közlekedési eszközök használatának növelésével javítsa polgárainak életminőségét. Olyan új politikai kihívások kerültek felszínre az elmúlt években, mint a klímaváltozás, az energiapolitikák, a levegő minőségére vonatkozó jogi szabályozás és a zsúfoltság kezelésének nehézségei. A cél a mobilitás javítása úgy, hogy egyszersmind csökkentsük a balesetek számát, illetve a zsúfoltság és a környezetszennyezés mértékét.

Mihálszky Gábor közlekedési vezérigazgató-helyettes (BKV Zrt.) beszámolt arról, az eddigi évek tapasztalata azt mutatja, hogy a XVII. kerületi Rákoskertről vasúttal lehet a leggyorsabban eljutni a belvárosba, ezért a BKV elindította a 197-es járatot, amely a vasútállomásra szállítja az utasokat, menetrendjét harmonizálták a vonatokéval.

A XVII. kerület az egyetlen olyan budapesti kerület, ahol nincs kötöttpályás járat, ezért a kerület utasainak ellátására különös tekintettel van a BKV Zrt., itt épül a buszkorridor is, amelyet a tervek szerint 2011-ben adnak át.

A fenntartható közlekedés fejlesztésére, ezen belül a személyszállítás területén az elővárosi vasúti közlekedés javítására hívta fel a figyelmet Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató (MÁV Zrt.). Beszédében elmondta, hogy európai uniós beruházás keretében 540 fedett kerékpártároló - több helyszínen buszmegálló és buszforduló - is épült, illetve szépült meg.

Közel 20 százalékkal bővült a fővárosi P+R parkolók száma azt követően is, hogy a MÁV Zrt., a Parking Kft., valamint a Rákosmente és Budafok-Tétény Önkormányzatok alkotta közös konzorcium átadta az első budapesti, európai uniós támogatásból létesülő 570 P+R és 120 kerékpártároló (B+R) helyet.A főváros belvárosa így 1-1,5 óra autózás helyett 20-25 perc alatt érhető el. A fejlett nyugat-európai városokhoz hasonló módon a vasútállomások mellett rövid időn belül közel 2 ezer P+R és 800 B+R parkolóval gazdagodik a főváros és környéke.

A légszennyezés csökkentése érdekében akciót hirdetnek, amelyben 2010. szeptember 16-22. között a MÁV-START Zrt. kerékpár-szállítással jelölt járatain az érvényes mentjeggyel rendelkező utasok díjmentesen szállíthatják kerékpárjukat az ország egész területén. Szeptember 22-én, az Európai Autómentes Napon pedig a környezetbarát közlekedés népszerűsítése a cél, ezért a forgalmi engedéllyel rendelkező utasok díjmentesen utazhatnak a vasúttársaság járatain.

Gyarmati Zoltánügyvezető igazgató elmondta, hogy a Parking Kft, konzorciumi partnereivel együttműködve további források sikeres elnyerése után a fővárosba érkező autók számát csökkenti azzal is, hogy Szigetszentmiklós Gyártelepen 97 millió forintos támogatásból 110, Veresegyházon 107 millió forintos támogatásból  109 férőhelyes P+R parkolót létesíthet még az idén. A Budapesti Közlekedési Szövetség, a Pest megyei önkormányzatok és a MÁV Zrt. konzorciuma a tervek szerint a tavalyelőtt nyert 624 milliós támogatásból  várhatóan 13 helyszínen (Abony, Cegléd, Gyömrő, Kismaros, Nagykáta, Pilis, Sülysáp, Szentmártonkáta, Sződliget, Tápiószecső, Üllő, Vecsés és Verőce) első körben 834, az idén győztes pályázatokon Albertirsán, Cegléden (II. ütem), Sülysápon (II. ütem) valamint Tápiószecsőn (II ütem) további 262 P+R parkolóhelyet alakíthat ki újabb 202 millió forint támogatással.

Kéthelyi Józsefigazgató (BKSZ Kht.) felhívta a figyelmet arra, hogy a különböző közösségi közlekedési eszközök kínálatának fenntartása, javítása a főváros sűrűn lakott térségében a személyautózás visszaszorításának elengedhetetlen feltétele.

Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes bejelentette, hogy Budapest idén is a 2008-ban elnyert Európai Mobilitási Díjhoz méltó Európai Mobilitási Hetet rendez. A Fővárosi Autómentes Hétvégén, szeptember 18-19-én ismét le lesz zárva az Andrássy út az autók elől. Az „Andrássy Korzón” lesznek programok kerekezőknek és sétálóknak, sportolni vágyóknak és a művészetek szerelmeseinek. Színházi Évadnyitó Fesztivállal csábítja a közönséget szinte az összes budapesti kő- és alternatív színház. Aki a sétában elfárad, az aszfaltra helyezett fűre telepedhet.

Az ésszerű városi autóhasználat, korszerű, tiszta üzemű járművek melletti kiállása a Fővárosnak, hogy idén is megrendezi a Mobilitási Hét során a már hagyományossá vált Alternatív Autó Show-t. Szeptember 21-én, a Nyugati téren ismerkedhet a közönség a városi közlekedésben használható, villannyal, gázzal, napelemmel, vagy akár lábbal hajtott járművekkel.

A Hét zárónapján, az Európai Autómentes Napon, szeptember 22-én a lezárt Szent István körút a gyalogosoké, kerékpárosoké lesz. A jövő közösségi közlekedésének eszközeivel, korszerű buszok bemutatójával találkozhatnak itt a sétálók.

Az Európai Mobilitási Hét további sajtóeseményei:

2010. szeptember 17. péntek – GYALOGOS UTCÁK NAPJA

Sajtótájékoztató:

Időpont: 10 óra

Helyszín: VIII. ker. Baross u. 8 sz. (Kálvin téri torkolat), az új gyalogos utca.

Téma:A  budapesti sétálóutca-rendszer bővüléséről, a VIII.ker.  forgalomcsillapított és gyalogos utca rendszeréről, a Belváros Főutcája programról.

Felkért résztvevő: Dr. Illés Zoltán, környezetvédelmi államtitkár (VM), Becker László főmérnök (Főpolgármesteri Hivatal), Dr. Kocsis Máté polgármester (Józsefváros Önkormányzata), Rogán Antal polgármester (Belváros-Lipótváros Önkormányzata), Boncz Zoltán vezérigazgató (COLAS Út Zrt.)

Szeptember 18-19. szombat-vasárnap „Autómentes Hétvége”, Évadnyitó Színházi Fesztivállal az Andrássy Korzón

Szeptember 20.  hétfő  „A városi közlekedés alternatívái” kerekasztal tanácskozás – sajtóbemutató a környezetkímélő, alternatív meghajtású városi autókból. Időpont: 12.40-13.30; Helyszín: Főpolgármesteri Hivatal (V.ker. Városház u. 9-11. 133/b. tanácsterem és a II.sz. udvar)

Szeptember 21. kedd „Alternatív Autózás Napja” ,amikorkipróbálható a szolárautó és a jövő többi, villannyal, gázzal vagy akár lábbal hajtott kísérleti járműve a Nyugati téren! Látható  a  Széchenyi Futam Budapesten! Sajtótájékoztató időpontja: 11 óra, helyszíne: Nyugati tér, óra mellett.

Az Európai Mobilitási Hét Hivatalos Támogatója a Toyota Motor Hungary Kft., Támogatója a BKSz Kht. Média partnere a Pesti Est és a Ma és Holnap folyóirat.

További információ: Főpolgármesteri Hivatal Sajtóiroda, 327-1071

Az EMH programjairól: Kovács László tel: 256-4913, 06/70/211-5383. 

Az Európai Mobilitási Hét programjait megtalálják a www.mobilitasihetbudapest.hu oldalon is!



2010-09-16 12:28:15
Vissza...


Nyelvek:
2012 mobilitási hét vége

BUDAPEST 2012

Közreműködők
Regisztráció
Partnereink




































Hasznos linkek
Keress minket
Híreink
Főoldal
Mozgásban a város
Mozgásban a világ
További híreink
Céljaink
Az Európai Mobilitási Hét célja, története
Az Európai Mobilitási Díj
A Karta
Európai Mobilitás Hét Budapest
"Forgalmival a vasúton!"
Autómentes Andrássy Korzó
FIDELIO 2012
Sétálj! Nap
TeARTrum Fesztivál 2012
Terézváros Korzója
Tudta-e?
Város és blog
Rólunk
Kapcsolat
Regisztráció
Impresszum
Jogvédelmi nyilatkozat

Copyright © 2012 Konkam Stúdió - Minden jog fenntartva!