Fenntartható Mobilitás: csúcs!

Az Autómentes Hétvége majdnem olyan népszerű, mint a Sziget

 

Hét nap a fenntartható mobilitásért, hét nap az egészségesebb, élményekben gazdag környezetért, hét nap a városért - azért a városért, amiben élni szeretnénk. Szeptember 16 és 22-e között összesen félmilliónál is többen döntöttek úgy, hogy kilátogatnak Budapest Főváros Önkormányzatának Európai Mobilitási Hét rendezvényeire, mert kíváncsiak voltak vagy aktívan tenni akartak a fenti célokért. A résztvevők száma - idén újra - rekordot döntött.

 

Az Európai Mobilitási Hét elmúlt tíz éve sikertörténet Budapesten. A fővárosi rendezvényeket ismerik, sőt szeretik és várják az emberek. A nyitónap közlekedési versenyei, amelyekben autósok tömegközlekedők és kerékpárosok állnak ki egymás ellen a forgalomban, a sajtóérdeklődés középpontjában is állnak. Idén a hétnapos sorozat nyitányaként városi közlekedési versenyt hirdettünk, amelyben három csapat (tömegközlekedők, kerékpárosok és autósok#) tagjai kapták feladatul, hogy a városban megadott pontokat érintve, ügyeket intézve célba jussanak, és kiderüljön: metróval, villamossal, busszal, vonattal,  bringával vagy autóval lehet-e gyorsabban körbejárni Budapestet? A leggyorsabbak a bringások voltak -  de mindenki nyert, hiszen a tömegközlekedés és az alternatív hajtású autó egymás fenntartható alternatívái a városi közlekedésben.  


Az Autómentes Hétvégén évről évre egyre többen sétálnak Budapest gyönyörű és ilyenkor autómentesített sugárútján, az Andrássy úton. Idén a “Sugárút” korzóvá alakításával egy időben rendezték a Tudományok Hídját a Lánchídon és a Korzó ideje egybeesett a Hősök terén tartott Nemzeti Vágtával is, így eddig sosem látott méretű gyalogos sétánnyá alakult a Lánchíd, a Széchenyi tér, a József Attila utca, az Andrássy út és a Hősök tere térsége. A két napos autómentesítés haszna nem csak a mintegy 450 ezer látogató aktív pihenése, szórakozása volt, hanem a levegő szennyezettségének drasztikus, mintegy ötven százalékos csökkenése is. Az Autómentes Hétvége helyet adott az ország legnagyobb színházi fesztiváljának, a TeARTrumnak, ahol ötven kőszínház vagy alternatív, független játszócsoport lépett fel két színpadon. A kihelyezett standokon a látogatók előre megvehették színházjegyeiket, ismerkedhettek is a társulatokkal és tagjaikkal, élvezhették a változatos programokat.

Ugyancsak az Autómentes Hétvégére szerveztük a legnagyobb magyarországi turisztikai bemutatót, a Főszezont is. Az Andrássy út ezzel a kezdeményezéssel a nemzet főutcájává vált. A kiállításon több falu is beköltözött a város szívébe: hatvan magyarországi élményhelyszín mutatkozott be, a főváros közepébe hozva a belföldi úticélok legjobbjait. Pavilonjaikban látni-, enni- és innivalóval várták a kalandozni vágyókat, a színpadon néptáncbemutatók, az úttesten pedig táncház részesei lehettek a sétálók.

A Hajós utca és a Nagymező utca közötti Duna-korzón, vagyis Budapest folyamfőutcáján nem csak a közlekedés, a víztisztaság vagy a reciklálás művészei kaptak helyet, de az itt felállított Hajószínpadot egy új magyar találmányból, a magától lebomló PLA palackból készítettük, ezzel már a fenntarthatóbb jövő felé hajóztunk.

Bár a hétvégét Autómentesnek keresztelték a szervezők, mégis voltak autók az Andrássy Korzón. Az Energia 2.0 futamon ugyanis bemutatkoztak, sőt versenyeztek is a legújabb technológiával épített alternatív hajtású járművek. A korzózók egészségére ezeknek az autóknak nem volt hatása, hiszen a villannyal vagy napenergiával hajtott modellek káros anyag kibocsátása akár zéró is lehet.

Jövőbemutató esemény helyszíne volt az Andrássy Korzón a BKK pavilonja: itt írta alá az 1-3 villamos EU támogatási szerződését Dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.


Az Európai Mobilitási Hét folyamatosan megújuló programsorozatába az idén új elemként a felszíni parkolás kiváltására indult kampány. A felszíni parkolás ugyanis nemcsak drága, de jelentősen rontja a város mobilitását is, hiszen a felszínen  valójában a közlekedésre használt utakból csípik el az autósok a rendelkezésre álló helyet. A Garázsok Napján, illetve a Mobilitási Hét ideje alatt több mélygarázs és parkolóház is bemutatkozott, egyben pedig féláron kínálta a szolgáltatásait.

Az Európai Mobilitási Hét idei jelmondatát, a Közlekedj ÖKOsan -alternatív mobilitást a hagyományosan megrendezett szakmai konferencián bonthatták ki az előadók. A szimpóziumon a Főváros új város-üzemeltetési modelljéről, aktuális fejlesztéseiről is szó esett.

A Gyalogos Utcák Napján a főváros új, sétálóutcává alakított közterületei közül idén a II. kerületi Lövőház utcába szerveztünk programokat. A program célja az, hogy a városlakók újra felfedezzék a sétálás élményét. Az autóforgalom elől lezárt gyalogos utcák ugyanis a tapasztalatok szerint közösségi, kulturális térré alakulnak, képzőművészek lépnek ki műhelyeikből, az utca környékének lakói pedig új funkcióiban használják a megszokott környezetüket.

Az Európai Mobilitási Hét idén is az Európai Autómentes Nappal zárult. A jobbára Critical Mass elnevezésű kerékpáros felvonulásról híres, Autómentes Világnapnak is nevezett rendezvényen azonban a főváros is megmutatta a közeljövőre tervezett, fenntartható közlekedést támogató arcát. Az autóforgalom elől elzárt Alkotmány utcában bemutatkozott a hamarosan kiépülő közbringa-hálózat, támogatási szerződését itt írta alá Dr. Völner Pál államtitkár (NFM), György István főpolgármester-helyettes ésVitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, aki a BuBi tervezett hálózatát, egyes leendő állomásait is bemutatta.

A bringás-gyalogos térré vált Alkotmány utcában számos bringás program volt, ezek közül kiemelhetjük többek között, hogy a Zöld Fiatalok, SzociálisBringa programjának szerelői egész nap ingyen végeztek kisebb javításokat és beállításokat az érdeklődők kerékpárjain, hogy azok megbízható útitársai legyenek Budapest lakóinak. A Nemzeti Közlekedési Hatóság megvizsgálta az érkezők kerékpárjait, hogy megfelelnek-e a vonatkozó rendeleteknek és erről a rendőrséggel közösön igazolást is adtak a Szuperbringa Program keretében. Ki lehetett próbálni a Schwinn-Csepel legújabb városi közlekedésre való kerékpárjait, akár a BRFK  ügyességet és közlekedési ismereteket próbára tevő pályáján is. Számos gyermek élt a lehetőséggel és tette próbára technikai tudását és KRESZ ismereteit.

A kerékpáros szakma is helyet kapott a lezárt utcában, ugyanis itt került megrendezésre az EuroVelo konferencia, amin a kerékpáros turizmus fejlesztési lehetőségeiről volt szó. Az előadásokon túl workshopokon keresztül készítették elő a részvevők a további lépéseket a felé,  hogy hazánk kiemelkedjen a kerékpáros turizmus terén térségünkben.



Az Autómentes Napon a MÁV-START és a GYSEV vasútvonalain díjmentesen utazhattak az autósok a forgalmi engedély bemutatásával.  A két vasúttársaság azonban azzal is hozzájárult a fenntartható mobilitás népszerűsítéséhez, hogy Mobilitási Hét teljes ideje alatt ingyen szállíthatták a kerékpárjukat az érvényes jeggyel utazók. Szeptember 22-én több Volán-társaság és helyi közösségi közlekedési vállalat is díjmentesen közlekedtette járatait.

A Hét programjai részletesen a www.mobilitasihetbudapest.hu oldalon, a Programok alatt olvashatók.
 



2012-09-08 13:48:10
Vissza...


Nyelvek:
2012 mobilitási hét vége

BUDAPEST 2012

Közreműködők
Regisztráció
Partnereink




































Hasznos linkek
Keress minket
Híreink
Főoldal
Mozgásban a város
Mozgásban a világ
További híreink
Céljaink
Az Európai Mobilitási Hét célja, története
Az Európai Mobilitási Díj
A Karta
Európai Mobilitás Hét Budapest
"Forgalmival a vasúton!"
Autómentes Andrássy Korzó
FIDELIO 2012
Sétálj! Nap
TeARTrum Fesztivál 2012
Terézváros Korzója
Tudta-e?
Város és blog
Rólunk
Kapcsolat
Regisztráció
Impresszum
Jogvédelmi nyilatkozat

Copyright © 2012 Konkam Stúdió - Minden jog fenntartva!